Değerli Şair Ali ALTINLI'nın doğum gününü kutlar, sağlık mutluluklar dileriz. (16/01/2019 07:42) | "Birlikte 'Eskimek' çok güzel, Eksilmedikçe." N. H.. (06/01/2019 02:20)


Duyuru

İşte 17 kısa etkileyici kitap  [Devamı]

TÜYAP ÇUKUROVA 12.KİTAP FUARI AÇILDI [Devamı]

GEÇMİŞTEN ESİNTİLER :GÖKBEN [Devamı]

Hoşgeldiniz

Özlü Sözler

    İnsanlar seninle konuşmayı bıraktığında, arkandan konuşmaya başlarlar.
    Pablo Neruda

Çevrimiçi Üyeler

Yakın zamanda sitemizde 5 üye çevrimiçi oldu.
Üyeleri görebilmek için, üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Hamiyet YÜCESES, Makber ve Abdülhak Hamit TARHAN


HAMİYET YÜCESES ile ilgili görsel sonucu
   20 Haziran 1916- 10 Temmuz 1996

 "Taksim meydanında bulunan Kristal Gazinosunda "Bakmıyor Çeşm-i Siyah" şarkısını söylerken dışarıda trafik durur, gazino müşterilerinden daha büyük bir kalabalık meydanda birikir, ancak şarkı bittiğinde her şey normale dönerdi." Böyle diyor Vikipedi notlarında Hamiyet YÜCESES için. 

On bir yaşında sahneye çıkar, ünü Gaziantep'ten İstanbul'a yayılır. Safiye Ayla'nın kadrosunda gazino hayatı başlar, Selahattin Pınar, Sadettin Kaynak, Yesari Asım Arsoy, Bimen Şen'den dersler alır, ses kraliçesi seçilir. Sadettin Kaynak ile Selahattin Pınar O'na Yüceses soyadını verirler. 

Astsubay eşi Fethi bey denizaltının batmasıyla bir daha geri dönmez. "Gitti de Gelmeyiverdi" şarkısı onun içindir.  Güftesi Abdülhak Hamit Tarhan'a, bestesi Mehmet Baha'ya  ait olan, seslendirmesi oldukça zor olarak bilinen, Makber  adlı şarkıyla ünü daha da arttı.

Hamiyet YÜCESES 10 Temmuz 1996 yılında aramızdan ayrıldı. 
Şiir Zamanı vefatın rahmetiyle anar. 


Şimdi gelelim Abdülhak Hamit Tarhan ve Makber'e. 

ABDÜLHAK HAMİT TARHAN VE MAKBER

A. Hamit Tarhan şair, oyun yazarı, diplomattır. Edebiyatta yeniliğin öncülerindendir. Büyük şair anlamına gelen Şair-i Azam olarak anılan sanatçılardandır. İstanbul Milletvekilliği de yapmıştır.

Abdülhak Hamit nişanlıyken güzelliğiyle bilinen Fatma Hanım ona aşık olur.  Etkilenme sonucu evlenirler. Kısa süre sonra Fatma Hanım veremden ölür. Makber şiirini yazar. 

Mehmet Baha bu şiirin bestelenmeye uygun yalnızca altı mısrasını besteler. Kıyamet kopar, ölümsüz bir şarkı olur. 

Dört evlilik yapan A. Hamit Tarhan, eşi Fatma hanımın ölümünden kısa süre sonra yurt dışında bir şehirde, (Paris olmalı) bir zenci kadın ile gezerken tanıyanlar "senin şiirinin şarkısı ile Türkiye'de kıyamet kopuyor, siz buralarda fındık kırıyorsunuz" türünden fırça yiyince "görüyorsunuz rengi siyah, yas tutuyorum" diye nükte yaptığı söylenir. Aşık olmasını seven bir şair A. Hamit Tarhan. 

Söylentilere göre Hamit Tarhan Fatma Hanımın cenaze töreninde tanıştığı yabancı bir kadınla evlendiği de söylenir.  Aşk karşılıklı ise bizlere mutluluklar dilemek düşerdi. 


Görüntünün olası içeriği: 1 kişi, yazı



MAKBER ŞİİRİ 
(Bestelenen mısralar kırmızı olanlar)

Eyvâh! .. Ne yer, ne yâr kaldı,
Gönlüm dolu âh ü zâr kaldı.
Şimdi buradaydı gitti elden,
Gitti ebede gelip ezelden.

Ben gittim o hâksâr kaldı,
Bir kûşede târumâr kaldı.
Bâkî o, enîs–i dilden eyvâh! 
Beyrût’ta bir mezâr kaldı.


Çık Fâtıma, lâhdden kıyâm et,
Yâdımdaki hâlime devâm et! 
Ketmetme bu râzı, söyle bir söz,
Ben isterim âh öyle bir söz! ..

Güller gibi meyl-i ibtisâm et,
Dağ-ı dile çâre bul, merâm et! ..
Bir tatlı bakışla, bir gülüşle
Eyyâm-ı hayâtımı tamâm et! ..
……

Yâ Rab, öleyim mi neyleyim ben? ..
Ayrı yaşayım mı sevdiğimden? ..
Verdin bana böyle bir mûsibet,
Ettin beni düşmen-i muhabbet.

Ya bir kulu sevmiyor musun sen? ..
Ya böyle bir ölüm değil mi erken? ..
Hiç bulmamak üzre gâib ettim,
Mecnun gibi ben onu severken.

……
Her yer karanlık pür-nûr o mevkî? ..
Mağrib mi yoksa makber mi yâ Râb! 

Yâ hâbgâh-ı dilber mi yâ Râb,
Rüyâ değil bu ayniyle vakî.

Kabrin çiçekten bir türbe olmuş,
Dönmüş o türbe bir haclegâhe,
Bir haclegâhe dönmüşse türben
Aç koynunu aç maşukânım ben.

……

Sen öldün, ölüm güzel demektir,
Ölsem yaraşır gamınla her gün.

Abdülhak Hamit TARHAN

Makber şarkısını bazı kişiler Hafız Burhan besteledi diye itiraz ettiler. Ancak  sanatçı Melahat Pars'ın kuzeni Mehmet Baha'nın bestelediği konusunda görüş birliğine varıldı. 
Ramazan TOPOĞLU/Şiir Zamanı

Ramazan Topoğlu | 10/07/2018

2 Yorum | 394 okunma | 0 beğeni

Yorumlar

Yorum Yapabilmek için Üye Girişi Yapmalısınız

Ramazan Topoğlu 11/07/2018 21:36

Değerli Vedat Beyimiz,
Yetmişli yıllarda televizyon çıkınca sinemanın hükmü kalmamıştı.
Ortak paylaşım siteleri çıkınca da edebiyat sitelerinin pek bir önemi kalmadı. 

İki binli yılların başında çıkan edebiyat siteleri büyük ilgi çekti.
Antoloji parladı, gerçek hayatında dostluk kuramayanların şiir yoluyla oluşturduğu bağlantılar ve  gruplar  özellikle bu sitelerin değerini artırdı. Kaymağını onlar yedi. Twittir ve Facebook çıkınca edebiyat sitelerine olan ilgi azaldı. 

Fakat ortak paylaşım sitelerinde de şiirler pek okunmuyor. Okuyan çok az. Beğenip geçiyorlar. 

Edebiyat sitesi sahipleri hem ekonomik olarak, hem de zaman yönünden hayatlarını ayırma yaparak büyük fedakarlık yapıyorlar. Bu edebiyat siteleri yaşayabilir, lakin üyelere bağlı. 

Şairler yalnızca okunmak ve yorumlanmak istiyorlar. 
Fakat okumuyorlar, okunmazsan okunmazsın, yorumlamazsan yorumlamazsın. 

Yine de yorum yapanların ürünleri bile yorum yaptıkları tarafından pek ilgi görmüyor. Bu bir gerçek. 

Şiir Zamanı olarak özlü, etkin, dürüst, başka amaçlara yönelmeyen topluluk oluşturmak için gayret ettik, ediyoruz. Edebiyat sitelerinde yapılan radyo yayınlarında  Sayın Yasemin Demir'in yaptığı Yağmur Zamanı yayını kalitesinde bir başka yayın tanık olmadım. Bireysel değerlendirmemdir. 

Okuyanların, üyelerin desteği bu siteleri yaşatacak. 
Salt şiirden ibaret olmayan vefalı paylaşımları taktir edenlerdensin. 
Biz de sizi takdir ediyoruz. Bakış açınız iki gözün yönüne göre gördüğü değil, 360 derece. Bu nedenle sizi çok takdir ediyoruz.

Selam ve sevgilerimizle.




vedat dündar 11/07/2018 00:35

 İnternet'te  bir sürü sanat ve özellikle şiir ağırlıklı site bulmanız  pek mümkün...Bütün bu sitelerin kurucu başkanları ile birlikte siteyi çekip yöneten,  yönetici idari kadrolarının varlığını da kolayca gözlemleye bilirsiniz...Bu kadrolar,  bütün sanat sitelerinin olmazsa olmazlarıdırlar...Yoksa  bu sanat kuruluşları sadece yayın yaparak  beşeri ve sanatsal alış verişlere cevap veremezlerdi...
Bu cihette adına ister yazı işleri müdürü deyin ya da bir grup  editör kavramı olarak düşünün, bunlar sorumlulukları ve becerileri nispetinde amatör bir hevesle bu sanat kuruluşlarını  nispeten objektif ve bir o kadar da adil ve bilgileri muvazenesinde  sitenin soluk almasını sağlayan özel neferleridir...
Tıpkı bu site de olduğu gibi,kutsal nöbetleri sırasında en azından,o günün asılmış eserlerini seçkiye alıp değerlendirerek esere ve yazarına hak ettiği onuru bahşederler..
Bunlar güzel şeyler olmasına mukabil netice de kanıksanmış olması ile doğrudan ve alışagelmiş bir görev yaratacak  kadar da olağan olması da sanat sitelerinin paralelliği neticesinde ki yeknesaklığının bir sonucudur...
Yani hala iyi bir şey daha doğrusu iyi bir durumdan bahsediyoruz...
Fakat öyle bir istisna var ki,  bu istisna ilk önce "Şiir sanatı" sitesin de vuku bulmuşken şimdi ışıldayan bir cevher olarak şiir zamanı sitesini aydınlatmaktadır...
Öleni, kalanı, ,güzel bir şeyler bırakanı, sanatla sallananı,yaşını katlayanı,eserleriyle patlayanı alıp,bire bir takip ederek onları hak ettikleri saygıyı büyük puntolu emeklerle sunan, hangi site de hangi yönetici var derseniz ben birisini şiddetle ve hakikatle biliyorum derim...
İşte  Ramazan Topoğlu'nun yazılamayacak kadar çok olan  farklarından sadece bir tanesidir bu ölümsüz vefası...

Radyo


Siz de Dinleyin:

Son Yorumlar

Gülsen Tunçkal
Bağrımın Sır Mestinden Şaşınca Dil Sekilir
sevgili yasemin, yazdığım onca yorum yin...
(Gülsen Tunçkal tarafından)
Devamı
Fatma Gümüş
Yokyere
Şİİr zamani ailesi olarak günün seçkisine ...
(Fatma Gümüş tarafından)
Devamı
Fatma Gümüş
'' KİMBİLİR ''
Şİİr zamani ailesi olarak günün seçkisine ...
(Fatma Gümüş tarafından)
Devamı
Ahmet  Zeytinci
YANAR DOĞU TÜRKİSTAN
bir gün gelecek bitecek bu Çin zulmü allah ya...
(Ahmet Zeytinci tarafından)
Devamı
Uğur Balcıoğlu
Çıkrık Sesleri
''ben çocukken de hep o soğuk duvarlarda sabah...
(Uğur Balcıoğlu tarafından)
Devamı
Hamiyet ANNAÇ AKYILDIZ
SÖNMEYEN KÖZÜM
yüreğine sağlık.... 'iki gözüm' ...
(Hamiyet ANNAÇ AKYILDIZ tarafından)
Devamı
Hamiyet ANNAÇ AKYILDIZ
Yıllar Öncesinde Bir Çocuk Gelin
''kendi kendine şöyle söz verir "eğer kızlar...
(Hamiyet ANNAÇ AKYILDIZ tarafından)
Devamı
Hamiyet ANNAÇ AKYILDIZ
Geceye Kükreyen Işıklar
'velhasıl      &nb...
(Hamiyet ANNAÇ AKYILDIZ tarafından)
Devamı
Hamiyet ANNAÇ AKYILDIZ
YANAR DOĞU TÜRKİSTAN
duygulu yüreğinize sağlık.... 'türk’ün ...
(Hamiyet ANNAÇ AKYILDIZ tarafından)
Devamı
Sevim Yakıcı (Almila Kargülü)
Geceye Kükreyen Işıklar
Şİİr zamani ailesi olarak günün seçkisine ...
(Sevim Yakıcı (Almila Kargülü) tarafından)
Devamı
Sevim Yakıcı (Almila Kargülü)
YANAR DOĞU TÜRKİSTAN
Şİİr zamani ailesi olarak günün seç...
(Sevim Yakıcı (Almila Kargülü) tarafından)
Devamı
Tahir GÖRENLİ
SÖYLEMEYİN NE OLUR
Şiir zamanı yönetim kuruluna ve mesut turgay k...
(Tahir GÖRENLİ tarafından)
Devamı
Ramazan Topoğlu
YOK DÖNMENE İHTİMAL (VİDEO)
Zekai budak beyefendiyi, tsm eserleri arasında ye...
(Ramazan Topoğlu tarafından)
Devamı
Zekai Budak
YOK DÖNMENE İHTİMAL
Çok teşekkür ederim yasemin kardeşim. ...
(Zekai Budak tarafından)
Devamı
Zekai Budak
YOK DÖNMENE İHTİMAL
Çok teşekkür ederim nilüfer hanım. muka...
(Zekai Budak tarafından)
Devamı
Mesut Turgay Kılıçoğlu
SÖYLEMEYİN NE OLUR
Şİİr zamani ailesi olarak  günü...
(Mesut Turgay Kılıçoğlu tarafından)
Devamı
Mesut Turgay Kılıçoğlu
KİMSESİZİM
Şİİr zamani ailesi olarak  günü...
(Mesut Turgay Kılıçoğlu tarafından)
Devamı
Mesut Turgay Kılıçoğlu
Işıksız
Şİİr zamani ailesi olarak  günü...
(Mesut Turgay Kılıçoğlu tarafından)
Devamı
Melek Dönmez
Yıllar Öncesinde Bir Çocuk Gelin
Evet arkadaşım , yorumununa çok teşekkürler e...
(Melek Dönmez tarafından)
Devamı
Neşe Kızılyar
Yıllar Öncesinde Bir Çocuk Gelin
O kadar  içten  o  kadar  gü...
(Neşe Kızılyar tarafından)
Devamı

Linkler