Sen söylersin söz içinde sözün var / Çalarsın çırparsın oğlun kızın var / / Şu dünyada üç beş arşın bezin var // Tüm bedesten senin olsa ne fayda KUL HİKMET (21/02/2019 17:24) | Tülinimiz. "CENNETTE AYAK İZLERİNLE ŞİİRLER YAZIYORSUN ŞİMDİ." 3 koca yıl geçti ama hala yüreğin bizimle ...Cennete selam olsun dualarımız seni ışıklara boğsun ..Tülin ALTINLI seni çok özledik.. (20/02/2019 14:41)


Duyuru

Tülin Şen Altınlı güzel yürekli meleğimiz unutmadık unutturmayacağız  [Devamı]

Bilgi Yayınevi'nden İlk baskılarına sadık kalınarak hazırlanan Sabahattin Ali kitapları [Devamı]

Ankaralılar,13. Ankara Kitap Fuarına Akın Etti [Devamı]

Shakespeare Okumak O Kadar Zor Değil [Devamı]

GEÇMİŞTEN ESİNTİLER :MÜZEYYEN SENAR [Devamı]

Hoşgeldiniz

Özlü Sözler

    Seni Özlemek Nasıl Bir Borçsa Artık, Özle Özle Bitmiyor.
    Ece Ayhan

Çevrimiçi Üyeler

Yakın zamanda sitemizde 7 üye çevrimiçi oldu.
Üyeleri görebilmek için, üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Mustafa CEYLAN Tahlili. Şiir: Yasemin DEMİR

 

Sevdadanlık

                                                             ...........Şiir Yasemin Demir.

Bir duanın itinasıydık
İki çift lafın gök gürültüsü
Damlaların nezaretinde kaldırımlara ulaşan söz
Ekmeğe kör bakayım diyen iki çift göz
Yemindik billahi
Sustukça gözlerimizde yırtılırdı hareler
Bir şiirin girizgâh sesiydi bizde, göğe yükselen minareler

Kıyametin kenarıydık 
Belki de hayatın arıydık
Derinden bir ah!
Ölüm hak, sevmek mubah
Kösteklinin düğümlü ucunda sallanırken zaman
Seyri sefalıktı devran
Mahmuzlanırken günler günler üstüne 
Kerevetiydik aşkın


Gün batımı yorgunluğunda
Bir bardak çayın sevdadanlığıydık
Ramıydık suyun
Lam elifiydik en güzel huyun
İncir dalında nar
Erguvan kokuluyduk yar
Bir kalbin en kusursuz raksıydı sevda nabzımızda
Velhasıl tanrı misafiriydi aşk aramızda

Yasemin demir

 

 

ŞİİRİN TAHLİLİ

MUSTAFA CEYLAN

Yağmur Zamanı (Yasemin DEMİR)in SEVDADANLIK ŞİİRİ ÜSTÜNE
Bir Analiz  
 
Mustafa CEYLAN

Yeryüzünde ne kadar insan varsa, şiirin de o kadar, hattâ insan sayısının bin misli sayıda tarifi vardır. Aslında, tarifi mümkün olmayan bir edebî sanat-ürün ki şiir, yaşanır yazılmaz, söylenir çizilmez; hissedilir elle tutulup gösterilemez. O kadar çok tarifi bulunan şiirin sevdalısı şairlerin de hepsinin bir ayrı tarzı, ayrı sevdalanışı olduğu gibi, güzel şiire dair de ortak noktaları vardır. Güzel şiir, açıkça ben buradayım ve ben güzelim der... Tutamazsınız, susturamazsınız şiiri...
Şiiri güzel yapan unsurların başında şiirin fiziki yapısından daha çok, söylem ve iç yapısı vardır.

Söylem tabiri caizse şairin dilinin şakımasıdır. Bazı şiirler vardır, onlar sadece "manzumedir"ler ve bana göre okuduğumda soğan
kabuğundan farksızdırlar. Posa yani. Onlar ölü şiirlerdir. Doğarken ölürler. 
Şiiri kalıcı yapan orjinalitedir.
Orjinal olmak demek, söylenmemişi söylemektir.
Şair, "yağmurda ıslanan ağaç" demez de "ağlayan ağaç" der.
Bu şiirde olduğu gibi;

"Kösteklinin düğümlü ucunda sallanırken zaman
Seyri sefalıktı devran
Mahmuzlanırken günler günler üstüne 
Kerevetiydik aşkın"

demektir.
Böylesine kolayca, arı, duru, zorlamasız söyleyivermektir. Söylenmemişi söyleyivermek...

Rahmetli babamın ve Ahmet Mithat Efendi' nin köstekli saatini ve düğümlü ucunu nasıl da canlandırıp karşıma koyuvermiş mısra kuyumcusu şair.

Zaman, evet saatte; pas tutasıca zemberekte, kösteklinin ucunda sallanır.
Amma;
o zaman ki mahmuzlanır günler üstüne gün diye de...
Ne kadar da çabuk geçer, deli taylardan farksızdır...

Aşk söz konusu olanda daha bir delişmen ve ivecendir zaman.
Şiirin imgelerle dokunması güzeldir, ama, bana göre şiir imge okyanusunda yıkanmamalı. Bıcır bıcır imge olmak yerine,
bu şiirde görüldüğü gibi, yapaylık yerine hakikatin aynasıyla imge koklatılmış olması hoşuma gider...
Şimdi;
KUPLE:1

"Bir duanın itinasıydık
İki çift lafın gök gürültüsü
Damlaların nezaretinde kaldırımlara ulaşan söz
Ekmeğe kör bakayım diyen iki çift göz
Yemindik billahi
Sustukça gözlerimizde yırtılırdı hareler
Bir şiirin girizgâh sesiydi bizde, göğe yükselen minareler"

Evet, duanın itinası olmakla göğe yükselen minarelerle başlayan şiirin kendisi...
Kutsallık dolu.
Ancak, "ezberine" değil duası, itinalı, özenli, ikiçift kelamın gök gürültüsü anlayacağınız.
Sonra, yeminin taa kendisi.
sevenler hep ayrılmamacasına yemin ederler. Bizim suskunluğumuzda harelenen aslında yemin ederek verdiğimiz sözde güzeldir.
Suskun sevdalarımız iç çığlıklarımız, samimiliğimizde, kutsal bilişimizdedir hep... İki çift göz... Ekmeğe kör bakayım,
Mevlâ nimet vermesin diye yeminler ve kaldırımlara ulaşan söz...
Gidiş ve gelişin kaldırımları üstad Necip Fazıl' da güzel durmuştu. Bir de Yağmur zamanında güzel durmuş işte...

KUPLE:2


"
Kıyametin kenarıydık 
Belki de hayatın arıydık
Derinden bir ah!
Ölüm hak, sevmek mubah
Kösteklinin düğümlü ucunda sallanırken zaman
Seyri sefalıktı devran
Mahmuzlanırken günler günler üstüne 
Kerevetiydik aşkın"


Bu kuplede, şair kelimelerle dans etmekte. Hecenin KAFİYE SİSTEMATİĞİ ile karşımıza ahenkli dokunuşlarla çıkıvermekte...
kenarıydık/arıydık
ah/mubah
zaman/devran

Evet bu ses oyunlarıyla bu kuplede, kulaktan gönüle nağmeler üflemekte...

Bizim köstekli burada işte...
Kıyametin kenarı olmak nasıl bir orjinalik ki, ölüm ve sevmek olgusunu zamanla nakışlamakta...

KUPLE : 3

"
Gün batımı yorgunluğunda
Bir bardak çayın sevdadanlığıydık
Ramıydık suyun
Lam elifiydik en güzel huyun
İncir dalında nar
Erguvan kokuluyduk yar
Bir kalbin en kusursuz raksıydı sevda nabzımızda
Velhasıl tanrı misafiriydi aşk aramızda"

Bu kuplede ses oyunları devam etmekte...
suyun/huyun
nar/yar
sevdadanlığıydı/raksıydı
nabzımızda/aramızda

Ayrıca,
Şair, incir dalında nar olmak ve en güzel huyun lâmelifi olabilmek...
Sondan bir evveldir lâmelif.. Kıyamet kenarıdır yani. Sonra (ye) gelir ki, şiir bu sona ( aşkı tanrı misafiri) olarak
sevdiğiyle arasına koyuvermekte.
Gün batımında sevdiğiyle çay içebilmenin zevki başkadır. Suyun ışıksal şeffaflığında ve çoğul narın - çoğalan nar danelerinin erguvan kokusunda
bir yâr...
Kalb, nabız, nefes alış...
Yaşamak...
sevmek yaşamak sanatının şahikası...
Kutsal sevmek güzelden daha güzel, en güzel...

Günümüz şairlerinin diyebilirim ki yüzde 90'ı AŞK konulu şiirler kaleme almaktadırlar.
Çoğu da birbirinin kopyası, söylem tekerrürü. Ben onlara "manzume" veya "şiirimsiler" deyip geçiyorum.
Böyle, bakir, el atılmamış teşbihlerle ve denmemiş ifadelerle nakışlanan yeni şiirlere de bir o kadar 
değer veriyorum. Alkışladığım şairler işte bu orjinalliği, kendi tarzını ortaya koyan şairlerdir. Şiirine değer veren,
yazmış olmak için değil, hakikaten şiiri önemseyip ciddiye alanlar... Ben bu şairleri alkışlarım işte...

Şair, kelimelerle raks eden, kelime kuyumcusu olandır.
Şair, kelimeleri kelimelerle yoğurandır.
şair, kelimeler doğurandır.
şair, dili zengin kılan, dil işçisidir.

Şimdi,
Şu şiirin adına bakın hele :
SEVDADANLIK...
Evet,
sadece bu BAŞLIK bile şiire kıymet ölçeğini enfes bir şekilde sunuvermiştir.
Yağdanlık-çaydanlık deriz değil mi?
Yağ ve çay kök kelimelerini nasıl da (lık) eklemiyle türetmişiz, kendi dilimizin zenginliği bu işte.
Şairimiz de SEVDA kök söylemine BENZEYEN-TEŞBİH-İ BELİĞ tarzı bir yaklaşımla SEVDADANLIK türetimiyle orjinaliteyi yakalayıp
şiirini tezyin etmekte.
Demiştim ŞEHRAYİN ŞAİRİ bu kardeşimiz...
İşte ispatı..
Bence, siz en iyisi bu analizi okuduktan sonra, bir kere daha okuyun bakalım, olmaz mı?
Tebrikler, teşekkürler şairimize...
 
Mustafa CEYLAN
 

 

Mustafa Ceylan | 26/03/2015

7 Yorum | 1525 okunma | 0 beğeni

Yorumlar

Yorum Yapabilmek için Üye Girişi Yapmalısınız

Yasemin Demir 08/07/2018 23:13

Güne yakışan bir çalışmaydı bir hafta boyuncada  makamını onurlandıracak haftanın seçkisi olarak . Şiir zamanı yönetimi adına içtenlikle kutlarız şairimizi ..Nice güzel paylaşımlara

Yasemin Demir 27/03/2015 00:34

Bu güzel ve etkili şiir yorumu , Şiir Zamanı seçkileri arasında yer alarak hoş bir edebi hatıra olarak kalacaktır. İçtenlikle kutluyoruz.

Süleyman Alkan 26/03/2015 22:37

Merhaba Sevgili Ramazan Topoğlu Ağabeyciğim... Böylesi bir paylaşımla bizleri ne kadar da mutlu ettiğinizi anlatamam. Şiir de yaşam gibidir; şundan öte yorum yapılamaz denemez. Yorumlayanın bilgisi,deneyimi,ufku,bkış açısı, doğal ve eğitim yoluyla elde ettikleri doğrultusun da şiir de tıpkı Sayın Mustafa Ceylan Beyefendimizin yaptığı gibi hem özgün hem de bilgilendirici bir yorum yapa bilir. Bundan da hepimiz kendimiz göre ya eksikliklerimizi ya da bilmediklerimizi tamamlarız. Bu bakından öncelikle üstadımız Sayın Mustafa Ceylan'a bu değerli yorumu nedeniye,size de bu değer, bizlerle paylaşmanızdan ötürü sonsuz teşekkürler eder sevgi ve saygılarımı sunarım.

Yasemin Demir 26/03/2015 22:10

Nurten ablam can ablam sen bir şiiri bir kaç kez okunmaya değer buluyorsan o şiir gerçekten hak eden kelamları içeriyor demektir ki sen eğer şiirden anlamıyorsan kimse anlamıyor demektir ki değerin gölgen bile yüreğimiz sevindirir var ol ablam var ol...

Yasemin Demir 26/03/2015 22:07

Kadir babam sağ olun takdir de emekte yorum ve analize bu gün saygımla teşekkürlerimle

Nurten Altinok 26/03/2015 21:40

Yasemin Demir : Gel sana bir mahlas takalım. Şiirdanlık olsun. çok güçlü ve bilgili bir kalemi var. Ben öyle her şiirine yorum yapamadığım ender yüreklerden biri. Sayın Mustafa Ceylan. Size ne diyeyim. Usta kaleminden bilgi damlar mürekkep yerine. Hayır, şiiri bir kere daha okumadım. Üç kere okudum, dört kere okudum. Bazı dizelerini anlamak için ansiklopedi karıştırmam lazım galiba. Mesela elif, be , te... lamelif, ye (ilkokul öncesi Arapça eğitim yapan bir okula gidiyordum, oradan biliyorum) Ben bunların anlamlarını bilmiyorum ki! Mustafa Ceylan ne güzel açıklamışsınız. Kutlarım her iki kalemi de. Ne güzel sizlerle olmak. Eee öğrenmenin yaşı yoktur, değil mi! Sevgilerimle.

Kadir Tozlu 26/03/2015 21:31

Ramazan Karde ve Mustafa Ceylan'ı bilgilendirme için kutluyorum. Yasemin Kızımı güzel şiirleri için kutluyorum...

Radyo


Siz de Dinleyin:

Son Yorumlar

Tahir GÖRENLİ
-BİLEMEDİM-
Orhan bey üstadım bu güzel yorumun bizlere yol ...
(Tahir GÖRENLİ tarafından)
Devamı
Gülsen Tunçkal
Ocağımız söndü tütmüyor gülüm.
Adeta bir şarkı dinler gibi melodisi kulağımda...
(Gülsen Tunçkal tarafından)
Devamı
Gülsen Tunçkal
ŞU ÜÇ GÜNLÜK DÜNYADA
Ömür dediğimiz üç, beş saç ayağı.. her ne...
(Gülsen Tunçkal tarafından)
Devamı
Serpil  Savaş
AKIL/SIZIM...S.S
Çok teşekkür ederim gülsen hanım. sağ olun i...
(Serpil Savaş tarafından)
Devamı
Gülsen Tunçkal
AKIL/SIZIM...S.S
Son dönemlerdeki yaşamış olduğum durumlar ve ...
(Gülsen Tunçkal tarafından)
Devamı
Gülsen Tunçkal
Felsefik Şiir
İyi akşamlar taylan bey,  insanoğlunun ac...
(Gülsen Tunçkal tarafından)
Devamı
Gülsen Tunçkal
Felsefik Şiir
İyi akşamlar değerli üstadım, beni lütfen ma...
(Gülsen Tunçkal tarafından)
Devamı
Gülsen Tunçkal
Vardır Elbet Ezelin
İyi akşamlar değerli hocam, öbeklerin karmaş...
(Gülsen Tunçkal tarafından)
Devamı
Serpil  Savaş
HERKES GİBİ YORGUN
Orhan bey  değerli yorumlarınız ve değerl...
(Serpil Savaş tarafından)
Devamı
Orhan Tiryakioğlu
Vardır Elbet Ezelin
"dile fena düşmüşken arşta yiter mi ahım?"...
(Orhan Tiryakioğlu tarafından)
Devamı
Orhan Tiryakioğlu
Çeşm-i Siyahım............
bir öbeğin her dizesinde farklı bir sektöre...
(Orhan Tiryakioğlu tarafından)
Devamı
Orhan Tiryakioğlu
Kara Gece............
Şiirlerin farklı öbekleri ve ahenklerindeki ...
(Orhan Tiryakioğlu tarafından)
Devamı
Orhan Tiryakioğlu
Canan Yar Yolun açık olsun
aynı kalemin, farklı imgeler kullanarak üret...
(Orhan Tiryakioğlu tarafından)
Devamı
Orhan Tiryakioğlu
Canan Hadi Helallaşalım
Ahenkle verilmiş harika bir hece. güfte niteliğ...
(Orhan Tiryakioğlu tarafından)
Devamı
Orhan Tiryakioğlu
KADINLIK...AKBAŞ
İçim yandı mesajından, maskülen yanlarımd...
(Orhan Tiryakioğlu tarafından)
Devamı
Orhan Tiryakioğlu
-BİLEMEDİM-
Hem ozansı, hem de tasvirleri ihmal etmeyen toplu...
(Orhan Tiryakioğlu tarafından)
Devamı
Orhan Tiryakioğlu
Ocağımız söndü tütmüyor gülüm.
Şapka çıkarttığım bir hece şiiri olarak alg...
(Orhan Tiryakioğlu tarafından)
Devamı
Orhan Tiryakioğlu
HERKES GİBİ YORGUN
İşte ahenk, işte özgün dizeler ve anlaşılı...
(Orhan Tiryakioğlu tarafından)
Devamı
Orhan Tiryakioğlu
Sevap Bonusu
güncelin ekonomisini içinde barındıran mesa...
(Orhan Tiryakioğlu tarafından)
Devamı
Orhan Tiryakioğlu
BAHTIM BENDEN KAÇAR
başarılı bir hece şiiri olarak değerlendir...
(Orhan Tiryakioğlu tarafından)
Devamı

Linkler